Shoe Branding 25. sınıfta ayak giysileri ve 9. sınıfta
güvenlik ayakkabıları için "iki şeritli" bir ayakkabıyı gösteren iki pozisyon marka başvurusu (EUTM Başvuru No. 008398141 ve EUTM
Başvuru No. 010477701) yapmıştı.
Adidas bu marka başvurularına sahip olduğu bir dizi üç
şeritli marka tescilini göstererek itiraz etmişti.
25'inci sınıftaki başvuruya ilişkin itirazın kabulü Genel
Mahkemeye intikal ettirildi ve 2015 yılında Genel Mahkeme Adidas'ın markalarının
benzer olduğu iddiasını kabul etti ve itiraz kararını onayladı. Genel
Mahkeme'nin bu kararı Avrupa Adalet Divanı tarafından da uygun görüldü.
Shoe Branding 2 şeritli marka başvurusu |
Adidas marka tescili |
Adidas marka tescili |
Bu iki AB Mahkemesi kararının ardından, EUIPO’nun Temyiz
Kurulu (BoA), her iki başvuruya karşı Adidas’ın itirazlarını onayladı. Temyiz
Kurulu başvurulara konu markaların kullanılması halinde Adidas'ın Üç Şeritli
Markasının sahip olduğu yüksek itibardan haksız kazanç elde etme ihtimalinin
ortaya çıkacağına karar verdi.
Shoe Branding kararların yanlış olduğunu ileri sürerek her iki
vakayı da Avrupa Birliği Genel Mahkemesinde temyize götürdü, gerekçe olarak da Almanya pazarında
markaların barışçıl şekilde bir arada var olduklarını (peacefully co-existence)
ileri sürdü.
Shoe Branding temyiz talebinde birlikte var olmanın tüketicilerin
işaretler arasında bir ilişki kurma ihtimalini azalttığını ve böylece haksız
kazanç sağlama riskinin olmadığını iddia etti. Bu iddiasına ek olarak, Shoe
Branding Almanya'daki uzun süredir devam eden bir arada var olma nedeniyle her
iki işaretin de Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi (EUIPO) tarafından Avrupa markası olarak
tescil edilmesi gerektiğini ileri sürdü.
Genel Mahkeme Shoe Branding'in tüm iddialarını reddetti.
Mahkeme kararında söz konusu işaretlerin barışçıl olarak
birlikte var oldukları iddiasının doğru olmadığını ifade ederek, bu görüşüne
gerekçe olarak, Adidas'ın Almanya'da Shoe Branding'e karşı benzer bir
marka nedeniyle marka tecavüz davası açmasını ve bu davayı kazanmasını gösterdi.
Mahkeme kararında ayrıca Shoe Branding'in Adidas'ın ününden
yararlanmaya çalıştığını ifade etti. Buna örnek olarak, Portekiz ve
İspanya'da dolaşımda olan bir reklamda, Shoe Branding'in “İKİ ŞERİT YETER“
("TWO STRIPES ARE ENOUGH") sloganını kullanmasını gösterdi.
Mahkemeye göre, Shoe Branding, bu sloganı kullanarak,
Adidas'ın "Üç Şerit Markası"nı açıkça akıllara getirmeye ve
tüketicilere iki şeritli markayı taşıyan ürünlerinin Adidas tarafından satılan
ürünlerle eşit kalitede olduğunu ima etmeye çalışmıştı. Dolayısıyla, Mahkeme
bunun haksız kazanç elde etme riskine neden olacak önemli bir etken olduğu
kanaatine vardı.
Haklı gerekçe (due cause) ile ilgili olarak, Mahkeme öncelikle Shoe
Branding'in her iki Avrupa Birliği marka başvurusu ile tüm Avrupa Birliği
çapında marka tescili elde etmeye çalıştığına vurguda bulundu. Mahkeme, haklı gerekçeye dayanılması için, sadece Almanya'da değil, tüm Avrupa Birliği sınırları
içerisinde barışçıl şekilde birlikte var olmanın kanıtlanması gerektiğini
ifade etti. Mahkemeye göre, Shoe Branding'in AB çapında barışçıl olarak birlikte var olmanın mevcudiyetine yönelik bir iddia ortaya koymadığı dikkate alındığında, Almanya'da
barışçıl bir şekilde bir arada var olma olsaydı dahi (ki böyle bir durum da
mevcut değil), Shoe Branding'in savunmasının başarısız olma zorunluluğu ortaya
çıkacaktı.
Ayrıca, Mahkeme, Shoe Branding'e, haklı gerekçeye dayanan
tarafın iyi niyetle hareket etmiş olması gerektiğini hatırlatarak, Shoe Branding'in “İKİ ŞERİT YETER” sloganını
kullanmakla iyi niyetle hareket ettiğinin düşünülemeyeceği kanaatine vardı.
Sonuç olarak, Mahkeme, önceki Genel Mahkeme kararıyla benzer
şekilde, her iki durumda da, işaretlerin belli bir dereceye kadar benzediği ve bu nedenle ilgili halk kitlesinin iki işaret arasında bir bağlantı
kuracağı kanaatine vardı. Bunun özellikle Adidas'ın "Üç Şerit
Markası"nın sahip olduğu uzun zamandır devam eden yüksek ünü dikkate
alındığında ilgili halk kitlesinin 25. sınıftaki ve 9. sınıftaki ürünler
bakımından söz konusu olacağı Mahkemece teyit edildi.
Mahkeme, "Üç Şerit" işaretinin on yıllardır süren
yatırım, inovasyon ve tanıtım sayesinde elde edilmiş bir kalite ve prestij
imajıyla bağlantılı olduğunu ve bu imajın Shoe Branding'ın markasına aktarılma
ihtimali olacağını belirtti. Shoe Branding'in bu imaj aktarımını bir kez
"İKİ ŞERİT YETER" sloganını kullanmak suretiyle denediğini ifade ederek, davayı reddetti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Teşekkürler!